Aan het thuisfront

Via dit blog proberen WE jullie wat op de hoogte te houden van onze wederwaardigheden hier in Thailand.
Je komt hier af en toe wel eens een foto tegen in de berichtjes, maar als je graag álle foto´s ziet, klik dan op de link bij ´ons foto-album´.
Enne.... WE horen natuurlijk ook graag iets terug! Dat kan door middel van een reactie in ons gastenboek (zie link aan de linkerzijde van deze pagina).

Het laatst geplaatste bericht in ons gastenboek:

vrijdag 16 november 2007

Van Bangkok naar Chiang Mai

Gisteren, donderdag, zijn we uit Bkk vertrokken en op de Northern Bus Terminal een "governmental bus" genomen naar Chiang Mai, zo'n 800 Km naar het noorden. We hadden gekozen voor de nachtbus, dus vertrek om 19:00 uur. Dus hadden we de hele donderdag nog om iets te bezoeken in Bkk. En ze hebben gekozen voor The National Thai Museum, niet erg ver van ons hotel. Een gigantisch complex met allerlei gebouwen en allerlei collecties. We hebben o.a. the historical paviljon bezocht, over het ontstaan van het huidige Thailand. Was ook een bewogen periode van oorlogen, opbloei en neergang. Ook veel overeenkomsten met ons Europa. Wij kennen de inname van Den Briel door de watergeuzen. Hier in Thailand werden ook steden ingenomen, maar met behulp van een grote olifant die de hele stadspoort uit de muur drukte. Wij hadden Karel de Grote, hier ook een Rama of zoiets "the Great". Veel maquettes maakten er en boeiend verhaal van.
Een ander paviljoen ging over boeddhas in alle soorten en stijlen, die waren opgegraven of vernield in oorlogen. Een prachtige kop toch, op de bijgaande foto?Tenslotte kwamen we in een grote hal met de wagens waarmee de urn van de koninklijke familie werd (en wordt) vervoerd. Een foto is bijgevoegd. Indrukwekkende gevaartes met veel bladgoud en hele fijn houtsnijwerk.
Dus worden we nu geacht de historie van Thailand beter te kunnen begrijpen!
Tenslotte nog een laatste maaltijd gebruikt in het hotel en toen met de taxi naar de bus terminal. We waren vroeg gegaan; in het drukke verker van Bkk moet je er de tijd wel voor nemen, maar alles ging goed en wij konden onwe ticket op ons gemak kopen, het perron opzoeken enz. Het is werkelijk enorm, die terminal: meer dan 130 perrons voor de bussen; in de hal ook tientallen loketten voor de verschillende busdiensten, wachtruimten, een KFC, bank, thai restaurants, kiosken. En overal grote flatscreens met nieuws, films enz.
En terwijl wij daar in onze stoelen het gewirwar van al die mensen zaten te bekijken, stopten de programma's op de TVs en werd het volkslied ten gehore gebracht: plotseling ging iederen staan vanuit de stoelen, de lopende mensen stopten met lopen, iedereen maar dan ook iedereen stopte even met zijn bezigheden en stond in de houding voor het volkslied! Heel indrukwekkend, honderden mensen die eensgezind zijn eer betuigde aan de koning.
Goed, om 8 uur de bus, een luxe bus met prima beenruimte, koud water, een doosje met een broodje, koekjes, koffie, suiker etc. En een schoon kussentje en een schoon deken in plastic. En dat hadden we nodig. Zo warm het was buiten, zo koud was het in de bus met zijn airco. Halverwege een sanitaire stop, maar verder: karren maar. En vanmorgen om 06h30 aankomst op de busterminal van Chiang Mai.
We hadden nog half verwacht dat men ons van het gereserveerde guesthouse op zouden komen halen, maar helaas. Hadden we niet kunnen afspreken per email.
Hoewel wat geslapen in de bus, toch Chiang Mai wat verkend: prachtig weer, warm en wij vermoeid van de nachtbus, dus veel hebben we niet gedaan. Maar het is leuk hier, de natuur mooi, niet zo'n erg grote wereldstad, een prima verblijf met schitterende uitstapmogelijkheden.